Ami maradt


A téma a #mitépítsünk sorozat részeként indult, melyben hétköznapi tárgyakat, gyerekjátékokat értelmeztem át, és helyeztem más kontextusukba. Tavasszal a vírusveszély – de főképp az ezzel egyidejű, saját, személyes veszteségem – szavakba nehezen önthető változásokat indított el, és más irányba terelte a munkát. A történtek fizikai vetülete: a beszűkülő lehetőségek, a tárgyi feltételek (műterem, anyagok, eszközök) hiánya párhuzamba állítható a bennem és körülöttem zajló történésekkel.

Érdekes véletlen, hogy már tavaly nyáron rátaláltam egy olyan anyagtársításra, ami most nyert mélyebb értelmet, és jól leképezi mindazt, amiről fent írtam. Az egyik győri fogtechnikai labor alkalmat adott helyi művészeknek, hogy a jubileumi kiállításukon részt vegyenek. Különleges minőségű fogtechnikai alapanyagokból dolgozhattam, ez remekül illeszkedett a folyamatban lévő munkámhoz, így született a DISZTÓPIA sorozat. Különösen inspiráló volt, hogy ezeket az anyagokat (orvosi műgyanta, szilikon, porcelán, gipszek) eredeti funkciójukban testmódosításhoz használják, hiszen az implantátum definíció szerint „az emberi testbe beültetett mesterséges pótlás”, ez pluszjelentést adott a tárgyaknak – utalva arra, ami pótolható, és ami nem.




A folytatásnak egyelőre az AMI MARADT címet adtam, de ez valószínűleg változni fog. A HIÁNYJEL, a LOSS és a FRAGMENT is felmerült címként, és mint e téma különböző aspektusai, minden bizonnyal megvalósulnak majd a sorozat részeként. Formailag az újonnan elkezdett tárgyaknál egy korábban már alkalmazott megoldásomhoz térnék vissza: a felületen szelvényeket vágnék (hagynék), és más anyaggal egészíteném ki a tárgyat. Ez először a Könnyű álmok (v. Bonbon 2007) plakett sorozatnál jelent meg, textil-bronz kontrasszttal, később a Pszeudo-portrék sorozatomban (2009-12), különböző faanyagok társításával, mostanában pedig pedig egy díj-objekthez (Fogyatékosság-barát Munkahely díj 2018) használtam egymást kiegészítő beton részeket.

Mindezzel párhuzamosan a bezártság egy másik sorozatot is elindított, ez egyelőre a TRAFFIC címet kapta. A nehéz helyzetet ellensúlyozandó visszatértem a játékosabb formához: műanyag kisautókat öntöttem gipszbe, eljátszva a forgalom csökkenésének gondolatával. Később ezeket is szeretném betonba áttenni.