Hívjatok fel tíz év múlva! - művésztelep másképp

           Hívjatok fel tíz év múlva!

Fenti mondat V. M. kortárs képzőművész szájából hangzott el, néhány évvel az egyetem után. El szerettük volna  hívni ugyanis egy nyári szimpóziumra, neki viszont volt egy féléves gyereke otthon. M. történetesen nem Márton vagy Mihály, hanem Melinda, ezért kénytelen választani: a gyerekével van-e, vagy művésztelepen. A kettő együtt ritkán működik, pedig szerintem lehetne másképp.

Enteriőr Almádiban kortárs magyar iparművésszel és babakocsival.

           A helyzet az, hogy


bár a médiában és a közbeszédben évek óta téma az anyaság és a karrier összehangolása, a családbarát munkahely; ez a gyakorlatban azért finoman szólva is nehézkes. Az utóbbi időben ezt egyre több ismerősöm kénytelen megtapasztalni. Számomra az is döbbenetes, hogy az egyébként nyitott és rugalmas alkotóművészi körökben is elutasítóak a kisgyerekes anyukákkal olykor. Tudok olyan esetről, ahol egy neves művésztelep utasított el egy korábban éveken keresztül visszatérő alkotót, arra hivatkozva – természetesen csak szóban – hogy gyerekkel együtt már zavarná a hely működését. Megértem természetesen, hogy bizonyos helyzetekben ez valóban megoldhatatlan probléma: veszélyt jelenthetnek a gépek, a szervezők nem merik vállalni a kockázatot, zavarhatja a gyerekzsivaj a jól fizető külföldi vendégeket, és még hosszasan sorolhatnám a mentségeket. Nem várom el, hogy egy csapásra mindenütt változtassanak a berögződéseken, de meggyőződésem, hogy kellenek olyan helyek, ahol vállalják a családos-gyerekes életformával járó előnyöket és nehézségeket, hiszen van, akinek csak ez adna lehetőséget a nyugodt, elmélyült munkára.
          
Lehet így is.

        Nem tudom ezt szó nélkül hagyni: 

      valahol mélységesen igazságtalannak tartom, amikor kreatív, tehetséges nők szülés után néhány (sok) évre elszigetelődnek szakmától, művésztelepektől, ösztöndíjaktól, kiállításokról, úgy általában a szakmai élet fórumaitól. Ha a délutáni altatás után az ember lánya belelapoz az aktuális Új Művészetbe, vagy rákattint az Artportálra, legalább tudja miről marad le, de ez azért kevés. Kis ország kis szakma. Nehéz pontosan felmérni, hogy ez a kérdés hány nőt érint, relatív az is, hogy az a néhány tíz vagy száz fő országos szinten sok-e vagy kevés. Elnevezhetnénk rétegproblémának, de engem azért szíven üt, amikor végig gondolom - igen névvel, arccal, számszerűen - azokat az ismerőseimet, akik évek óta nem láttak műtermet belülről. És ez nekik nem jó. Többnyire elintézzük azzal, hogy ez így természetes, egy anya csak ne akarjon "művészkedni", első a család, és "ez tulajdonképpen szolgálat, fogadd el és könnyebb lesz", ugyanez másképp: "felejtsd el a szakmát legalább öt évre, onnantól kezdve egy perced sem lesz magadra" és a kedvenc "hívjatok fel tíz év múlva". Félve kérdezem: tíz év múlva vajon mennyire lesz zökkenőmentes a visszatérés. Vagy csak gratulálhatunk a kollégáknak a friss Munkácsy/Ferenczy Noémi díjhoz, és ha szerencsénk van elmehetünk a Velencei Biennáléra tömeget alkotni. (De jó ez a "tömeget alkotni". Végül is a szobrász is tömeget alkot. És teret. És formát. Még a végén pozitív jövőképet festek!)
Külön tanulmányt érdemelne, hogy az egyéni boldoguláson túl, mért jó az a tágabb környezetnek, akár a teljes társadalomnak, hogy az emberek (a nők is!) kiteljesedjenek a szakmájukban. Érik bennem egy írás a "hogyan tegyük közhasznúvá a művészetet?" témában, de ez most messzire vinne, és valószínű, a kérdőjel ottmaradna a végén.



                Mit lehet tenni?
    Sokat beszélgettünk erről baráti körben, így jutott eszembe lehetséges megoldásként a „kismama” művésztelep. Nehezen találtam megfelelő nevet a programnak. Ami adódna - babás-mamás művésztelep, családbarát, bababarát művésztelep – kissé közhelyes, egyik sem az igazi. Amikor két éve kitaláltam az egészet, kismama művésztelepként beszéltem róla, aztán jobb híján rajta ragadt ez a név. Ami azért nem teljesen pontos, mert egy olyan körülményt hangsúlyoz, ami szakmai, művészi szempontból nem igazán lényeges. A szimpózium az ALKOTÁSRÓL szól, a résztvevők profi képző- és iparművészek, akik történetesen anyukák is. Ami lényeges: olyan körülményeket teremteni, hogy a művész, ha egyúttal anya is, kiszakadhasson a hétköznapokból, helye és ideje legyen dolgozni, akár a gyerekével, gyerekeivel együtt is. Ne kelljen azt éreznie, hogy másokat zavar a jelenlétük, megfelelő körülmények közt tudja megoldani a napi teendőket (fürdetés, altatás stb.), biztonságos környezetben tudja a gyerekeit.  Az elmúlt időszak tapasztalata az, hogy magát a művésztelepet kell befogadóvá, családbaráttá tenni. Tehát nem kell feltétlenül külön kismamás művésztelepet hirdetni, hanem folyamatos, tematikus művészeti programokat azzal a kitétellel, hogy ez egy kismama-barát hely. A többi résztvevőtől annyit várnánk el, hogy erre tekintettel legyen.

Almádi, tavalyi művésztelep,
képgaléria itt

Az ösztöndíjrendszerünk

egy gyenge pontjára is kitérek néhány mondat erejéig, mert ide tartozik. A pályakezdést segítő állami támogatásokat (Moholy, Kozma, Derkovits ösztöndíj) a műfaj jellegéből adódóan korlátozott ideig: 35 éves korig lehet elnyerni. Tehát eleve csak a diploma utáni néhány évről van szó, és mivel ez az időszak, amikor a legtöbb nő gyermeket vállal, az ő esetükben még tovább csökkennek az esélyek. Németországban külön ösztöndíjjal támogatják a nőket, nálunk is érdemes lenne megfontolni. Addig is, míg a felvetés nem kerül a megfelelő fórumra, talán a kismama művésztelep is kompenzálhat valamit a hátrányokból.

Most, hogy két hét múlva megint megyünk Almádiba művésztelepre, 

és lesz, aki gyerekkel jön, valahogy biztatóbbnak tűnik a helyzet. Hátha hagyomány lesz belőle, hátha "lenyúlják" az ötletet és máshol is lesz hasonló, és akkor talán gyermekeink születési éve nem esik majd egybe az utolsó elkészült alkotásunk, vagy kiállításunk dátumával. Hátha nem kell tíz évet se várni…